Hoe Lien tijdens de pandemie een gat in de markt ontdekte … en het dichtte met de ruggesteun van Fempreneurs
Als dochter van een mama met verschillende sport- en vrijetijdswinkels en een papa die CEO was van een multinational, werd het ondernemen haar met de paplepel ingegeven. Na het overlijden van haar papa, verkochten Lien en haar mama de winkels. Lien ging aan de slag bij een grote retailer in België waar ze de inkopen voor 30 winkels regelde. Toch bleef haar passie voor mode knagen. Ze stapte over naar de high fashion en leerde er alles over innovatie met respect voor de merkidentiteit.
De pandemie dwong Lien om te vertragen. “Dit was de springplank om mijn idee onder de loep te nemen en de levensvatbaarheid ervan te meten.” “Het idee zat er al een tijdje, alleen was de durf om te springen nog nodig. Na een jaar voorbereiding dacht ik: het is nu of nooit.” Samen met een partner uit Zwitserland ging Lien ervoor: Swivvle® werd geboren!
Swivvle®, trendy veiligheid
Lien haar missie is duidelijk: zwakke weggebruikers zichtbaar maken en hun veiligheid optimaliseren met hippe, fashionable producten. Swivvle® implementeert reflectietechnologie in de basisgrondstof van de producten zodat de reflectie over het hele product zit, op lange termijn werkzaam blijft en de hippe kleur niet vervaagt. In september 2023 maakt Swivvle® zijn debuut met een premium fietshelm: E-bike en speed pedelec proof, met geïntegreerd Mips-systeem dat hersenschade tot 60% reduceert bij een zware impact, en gemaakt uit recycleerbare materialen. Het neusje van de zalm onder de helmen.
Njet na njet na njet
Lien had verwacht dat Swivvle® in 2023 al een jaar in de winkel zou liggen. Maar ondernemen is een rollercoaster. De technologie achter Swivvle® bleek enorm complex. Prototype na prototype kreeg Lien te horen dat haar idee niet levensvatbaar was. Toch zette ze door. Na 6 maanden kwam het verlossende nieuws dat hun prototype eindelijk de gewenste resultaten aantikte. Eureka!
Lien liet zich tijdens haar reis omringen door Fempreneurs
Omdat ze wist dat het een pittige rit zou worden, stapte Lien bij de oprichting van Swivvle® in een traject voor starters. De gesprekken met ervaren ondernemers uit verschillende sectoren gaven haar inspiratie. En omdat Swivvle® een innovatieve technologie uitwerkte, vroeg en kreeg Lien de Innovatieve Starterssteun van VLAIO. Een welgekomen duw in de rug om de technologie achter Swivvle® op punt te zetten.
“Als start-up is het vandaag de dag immers knap lastig om met die continue vertragingen om te gaan. Er komt zoveel op je af. Als je daarbij de financiële druk telt die je ervaart doordat de resultaten op zich laten wachten, dan kan je je voorstellen dat het enorm helpt als je goed omringd wordt.”
Daarom twijfelde Lien geen moment om zich in te schrijven als mentee voor het mentoringprogramma van “Fempreneurs”, een project van Vrouwennet vzw, gesteund door VLAIO. “Het is heel fijn om te weten dat je in een ongedwongen sfeer de zaken waar je tegenaan loopt, op tafel kunt leggen en samen kunt brainstormen over de mogelijkheden om dit aan te pakken. Elk inzicht dat je daaruit oppikt, kan een verschil maken. Het kan ervoor zorgen dat je geen onnodige tijd verliest door op je eentje naar een oplossing te zoeken.”
Het ongedwongen uitwisselen van gedachten en het uitgedaagd worden door de vragen van andere ondernemers deed Lien groeien in haar bedrijf. “Zo’n inzichten en waardevolle input krijg je niet mee op de schoolbanken.”
Wil jij je ook graag doelgericht laten gidsen door ervaren ondernemers? Schrijf je in voor het Fempreneurs-mentoringprogramma. De plaatsen zijn beperkt.
Hoe Lien tijdens de pandemie een gat in de markt ontdekte … en het dichtte met de ruggesteun van Fempreneurs
Als dochter van een mama met verschillende sport- en vrijetijdswinkels en een papa die CEO was van een multinational, werd het ondernemen haar met de paplepel ingegeven. Na het overlijden van haar papa, verkochten Lien en haar mama de winkels. Lien ging aan de slag bij een grote retailer in België waar ze de inkopen voor 30 winkels regelde. Toch bleef haar passie voor mode knagen. Ze stapte over naar de high fashion en leerde er alles over innovatie met respect voor de merkidentiteit.
De pandemie dwong Lien om te vertragen. “Dit was de springplank om mijn idee onder de loep te nemen en de levensvatbaarheid ervan te meten.” “Het idee zat er al een tijdje, alleen was de durf om te springen nog nodig. Na een jaar voorbereiding dacht ik: het is nu of nooit.” Samen met een partner uit Zwitserland ging Lien ervoor: Swivvle® werd geboren!
Swivvle®, trendy veiligheid
Lien haar missie is duidelijk: zwakke weggebruikers zichtbaar maken en hun veiligheid optimaliseren met hippe, fashionable producten. Swivvle® implementeert reflectietechnologie in de basisgrondstof van de producten zodat de reflectie over het hele product zit, op lange termijn werkzaam blijft en de hippe kleur niet vervaagt. In september 2023 maakt Swivvle® zijn debuut met een premium fietshelm: E-bike en speed pedelec proof, met geïntegreerd Mips-systeem dat hersenschade tot 60% reduceert bij een zware impact, en gemaakt uit recycleerbare materialen. Het neusje van de zalm onder de helmen.
Njet na njet na njet
Lien had verwacht dat Swivvle® in 2023 al een jaar in de winkel zou liggen. Maar ondernemen is een rollercoaster. De technologie achter Swivvle® bleek enorm complex. Prototype na prototype kreeg Lien te horen dat haar idee niet levensvatbaar was. Toch zette ze door. Na 6 maanden kwam het verlossende nieuws dat hun prototype eindelijk de gewenste resultaten aantikte. Eureka!
Lien liet zich tijdens haar reis omringen door Fempreneurs
Omdat ze wist dat het een pittige rit zou worden, stapte Lien bij de oprichting van Swivvle® in een traject voor starters. De gesprekken met ervaren ondernemers uit verschillende sectoren gaven haar inspiratie. En omdat Swivvle® een innovatieve technologie uitwerkte, vroeg en kreeg Lien de Innovatieve Starterssteun van VLAIO. Een welgekomen duw in de rug om de technologie achter Swivvle® op punt te zetten.
“Als start-up is het vandaag de dag immers knap lastig om met die continue vertragingen om te gaan. Er komt zoveel op je af. Als je daarbij de financiële druk telt die je ervaart doordat de resultaten op zich laten wachten, dan kan je je voorstellen dat het enorm helpt als je goed omringd wordt.”
Daarom twijfelde Lien geen moment om zich in te schrijven als mentee voor het mentoringprogramma van “Fempreneurs”, een project van Vrouwennet vzw, gesteund door VLAIO. “Het is heel fijn om te weten dat je in een ongedwongen sfeer de zaken waar je tegenaan loopt, op tafel kunt leggen en samen kunt brainstormen over de mogelijkheden om dit aan te pakken. Elk inzicht dat je daaruit oppikt, kan een verschil maken. Het kan ervoor zorgen dat je geen onnodige tijd verliest door op je eentje naar een oplossing te zoeken.”
Het ongedwongen uitwisselen van gedachten en het uitgedaagd worden door de vragen van andere ondernemers deed Lien groeien in haar bedrijf. “Zo’n inzichten en waardevolle input krijg je niet mee op de schoolbanken.”
Wil jij je ook graag doelgericht laten gidsen door ervaren ondernemers? Schrijf je in voor het Fempreneurs-mentoringprogramma. De plaatsen zijn beperkt.
“Bedrijven moeten waarde creëren voor hun aandeelhouders maar ook voor hun werknemers, klanten en de bredere gemeenschap. Zo dragen ze bij aan sociale rechtvaardigheid.”
Katriens ondernemersverhaal begon zoals dat van veel ondernemers: met een carrière die niet langer voldoening gaf in de corporate wereld. Met een diploma burgerlijk ingenieur-architect en een master in ontwikkelingssamenwerking op zak, zag Katrien haar toekomst in het verbeteren van sociale duurzaamheid. Haar passie en het verlangen om echt impact te maken, brachten haar bij het ondernemerschap.
Van gepassioneerde medewerker tot bevlogen ondernemer
Als kind wilde Katrien de wereld al verbeteren en ongelijkheid bestrijden. Dat lukte haar aardig met haar baan bij Enabel, de Belgische ontwikkelingssamenwerking en als contractmanager bij BAM nv/Lantis, waar ze achter de schermen meewerkte aan de Corporate Social Responsibility voor het Oosterweel-programma. Toch voelde ze een sterke drang om meer impact te maken op sociaal gebied. Haar eigen bedrijf “The Cornerstone” oprichten, was de enige manier.
Sociale impact als hoeksteen
Met The Cornerstone helpt Katrien bedrijven bij het ontwikkelen van strategieën die hun sociale invloed vergroten. Ze biedt tools aan om de sociale voetafdruk van bedrijven te meten en te verbeteren. De samenwerking met andere gepassioneerde mensen en het zien van concrete resultaten geeft haar voldoening.
“Mijn kennis en ervaring op deze manier kunnen toepassen maakt me oprecht blij. Alsof alle puzzelstukjes echt op hun plaats vallen.” – Katrien Van Rompay
Door die sociale duurzaamheid in de kern van de bedrijfsstrategieën te integreren, creëert het bedrijf naast waarde voor de aandeelhouders, ook waarde voor de werknemers, klanten en de brede gemeenschap. Zo groeit de sociale rechtvaardigheid en hebben bedrijven een positieve invloed op hun omgeving.
Het leggen van de puzzel
Ondernemen is voor Katrien ook een kwestie van het leggen van de juiste puzzelstukken. Het balanceren van verschillende verantwoordelijkheden zoals sales, strategie, financiën en tech & development blijft een uitdaging. Tegenslagen ziet ze als leermomenten, hoe hard ze ook zijn. Dankzij haar optimistische co-founders Lise en Seb vindt ze altijd manieren om oplossingen te bedenken en vooruit te kijken.
Ondersteuning voor vrouwen door vrouwen
Een bedrijf met zo’n grote ambities heeft partners nodig. Naast de ondersteuning van haar team, doet Katrien wekelijks beroep op de ervaring en kennis van haar moeder. Een echte serial entrepreneur. Daarnaast heeft Katrien een coach die ze al van voor haar ondernemerschap kent en die zicht heeft op haar persoonlijke en professionele valkuilen.
VLAIO verleent The Cornerstone een groeisubsidie en het bedrijf is geselecteerd door Startit@KBC. Voor de ontwikkeling van hun tool volgen ze een traject bij Sirris.
De meest verrassende ondersteuning vond Katrien in het Fempreneurs-mentoringprogramma. Het “vrouwen voor vrouwen”-concept en het traject in duo met een andere mentee spraken haar erg aan. Katrien kreeg veel nuttige input van haar mentor. Ze vond zowel in haar als in de andere mentee een gelijkgestemde ziel en voelde zich daardoor gesterkt.
“Ik neem mee dat ieders ondernemersverhaal een verhaal van vallen en opstaan is, van geduld, van pivoteren. Dat geldt zowel voor mezelf, als voor de andere mentee en voor mijn mentor. Het gaf me de moed om door te zetten, niet op te geven, de zaken scherper te krijgen …”
Aan het begin van het traject had Katrien twijfels over de ontwikkeling van haar tool. Dankzij het mentoringprogramma met een mentor en een collega mentee die thuis waren in de materie, werd ze een stuk zelfzekerder. Naar eigen zeggen van een 3 naar een 7 op een schaal van 1 tot 10! Die zelfverzekerdheid is belangrijk voor haar ambitie om met The Cornerstone binnen twee jaar uit te groeien tot toonaangevende experten in sociale duurzaamheid, met een netwerk aan bedrijven die dankzij hen een positieve impact maken.
Conclusie
Katrien Van Rompay’s ondernemersverhaal is er een van passie, vastberadenheid en samenwerking. Dankzij de steun van VLAIO en het Fempreneurs-mentoringprogramma heeft ze belangrijke stappen gezet om haar visie te realiseren en sociale duurzaamheid te integreren in de kernstrategieën van bedrijven. The Cornerstone is klaar om verder te groeien en een blijvende impact te maken op de wereld.
“Bedrijven moeten waarde creëren voor hun aandeelhouders maar ook voor hun werknemers, klanten en de bredere gemeenschap. Zo dragen ze bij aan sociale rechtvaardigheid.”
Katriens ondernemersverhaal begon zoals dat van veel ondernemers: met een carrière die niet langer voldoening gaf in de corporate wereld. Met een diploma burgerlijk ingenieur-architect en een master in ontwikkelingssamenwerking op zak, zag Katrien haar toekomst in het verbeteren van sociale duurzaamheid. Haar passie en het verlangen om echt impact te maken, brachten haar bij het ondernemerschap.
Van gepassioneerde medewerker tot bevlogen ondernemer
Als kind wilde Katrien de wereld al verbeteren en ongelijkheid bestrijden. Dat lukte haar aardig met haar baan bij Enabel, de Belgische ontwikkelingssamenwerking en als contractmanager bij BAM nv/Lantis, waar ze achter de schermen meewerkte aan de Corporate Social Responsibility voor het Oosterweel-programma. Toch voelde ze een sterke drang om meer impact te maken op sociaal gebied. Haar eigen bedrijf “The Cornerstone” oprichten, was de enige manier.
Sociale impact als hoeksteen
Met The Cornerstone helpt Katrien bedrijven bij het ontwikkelen van strategieën die hun sociale invloed vergroten. Ze biedt tools aan om de sociale voetafdruk van bedrijven te meten en te verbeteren. De samenwerking met andere gepassioneerde mensen en het zien van concrete resultaten geeft haar voldoening.
“Mijn kennis en ervaring op deze manier kunnen toepassen maakt me oprecht blij. Alsof alle puzzelstukjes echt op hun plaats vallen.” – Katrien Van Rompay
Door die sociale duurzaamheid in de kern van de bedrijfsstrategieën te integreren, creëert het bedrijf naast waarde voor de aandeelhouders, ook waarde voor de werknemers, klanten en de brede gemeenschap. Zo groeit de sociale rechtvaardigheid en hebben bedrijven een positieve invloed op hun omgeving.
Het leggen van de puzzel
Ondernemen is voor Katrien ook een kwestie van het leggen van de juiste puzzelstukken. Het balanceren van verschillende verantwoordelijkheden zoals sales, strategie, financiën en tech & development blijft een uitdaging. Tegenslagen ziet ze als leermomenten, hoe hard ze ook zijn. Dankzij haar optimistische co-founders Lise en Seb vindt ze altijd manieren om oplossingen te bedenken en vooruit te kijken.
Ondersteuning voor vrouwen door vrouwen
Een bedrijf met zo’n grote ambities heeft partners nodig. Naast de ondersteuning van haar team, doet Katrien wekelijks beroep op de ervaring en kennis van haar moeder. Een echte serial entrepreneur. Daarnaast heeft Katrien een coach die ze al van voor haar ondernemerschap kent en die zicht heeft op haar persoonlijke en professionele valkuilen.
VLAIO verleent The Cornerstone een groeisubsidie en het bedrijf is geselecteerd door Startit@KBC. Voor de ontwikkeling van hun tool volgen ze een traject bij Sirris.
De meest verrassende ondersteuning vond Katrien in het Fempreneurs-mentoringprogramma. Het “vrouwen voor vrouwen”-concept en het traject in duo met een andere mentee spraken haar erg aan. Katrien kreeg veel nuttige input van haar mentor. Ze vond zowel in haar als in de andere mentee een gelijkgestemde ziel en voelde zich daardoor gesterkt.
“Ik neem mee dat ieders ondernemersverhaal een verhaal van vallen en opstaan is, van geduld, van pivoteren. Dat geldt zowel voor mezelf, als voor de andere mentee en voor mijn mentor. Het gaf me de moed om door te zetten, niet op te geven, de zaken scherper te krijgen …”
Aan het begin van het traject had Katrien twijfels over de ontwikkeling van haar tool. Dankzij het mentoringprogramma met een mentor en een collega mentee die thuis waren in de materie, werd ze een stuk zelfzekerder. Naar eigen zeggen van een 3 naar een 7 op een schaal van 1 tot 10! Die zelfverzekerdheid is belangrijk voor haar ambitie om met The Cornerstone binnen twee jaar uit te groeien tot toonaangevende experten in sociale duurzaamheid, met een netwerk aan bedrijven die dankzij hen een positieve impact maken.
Conclusie
Katrien Van Rompay’s ondernemersverhaal is er een van passie, vastberadenheid en samenwerking. Dankzij de steun van VLAIO en het Fempreneurs-mentoringprogramma heeft ze belangrijke stappen gezet om haar visie te realiseren en sociale duurzaamheid te integreren in de kernstrategieën van bedrijven. The Cornerstone is klaar om verder te groeien en een blijvende impact te maken op de wereld.
De boeiende sprekers trokken haar over de streep om zich in te schrijven voor het Bootcamp dat Fempreneurs organiseerde met steun van VLAIO.
Corona was voor heel veel ondernemers geen cadeau. Toch wisten Inge en haar team deze uitdaging om te buigen tot een mooi succes. Vernieuwen, automatiseren, zichzelf heruitvinden … Dat deden ze bij Harogifts al jaren zonder beroep te doen op een coach of hulp van buitenaf. Toch was Inge heel benieuwd naar de verhalen van andere ondernemende vrouwen. De boeiende sprekers trokken haar over de streep om zich in te schrijven voor het Bootcamp dat Fempreneurs organiseerde met steun van VLAIO. Ze ging er op het einde van de avond buiten met een hele grote smile op haar gezicht.
Geef en waardeer!
Als kind zat Inge al tussen de presentjes. Ze hielp elke vakantie in de geschenkenwinkel van haar tante. Toen haar vader een bedrijf in kantoor- en relatiegeschenken overnam, twijfelde ze dan ook geen seconde om mee in zijn ondernemersverhaal te stappen. Haar opleiding reclamevormgeving en fotografie kwam er goed van pas.
Zeker bij de overstap naar online verkoop via een webshop.
Harogifts automatiseerde. Daardoor werd er nog efficiënter gewerkt en het familiebedrijf groeide. Hun succes schrijft Inge mee toe aan haar medewerkers die ze graag kansen tot ontplooien biedt. Ze geniet ervan om hen, net als het bedrijf, te zien groeien. Geef en waardeer!
Dat motto trekt Inge – ondertussen als zaakvoerder van Harogifts – ook door naar de klanten. Ze inspireert hen dag in dag uit om voor duurzame relatiegeschenken te kiezen. Want naast budgetvriendelijke cadeaus is er een keuze mogelijk voor geschenken die veel impact hebben op de ontvanger maar niet op milieu en portemonnee.
“Duurzame relatiegeschenken die je merk positief onder de aandacht brengen én die goed zijn voor het milieu, zijn niet alleen onze passie, maar ook een noodzaak voor ons allemaal!”
Verbinden brengt werkgeluk
De geschenken die Harogifts verkoopt, verbinden. Inge zelf doet dat ook. Er samen met haar team, haar leveranciers en haar klanten voor gaan. Met hen meedenken. Dat is helemaal haar ding. Ze vindt het zalig als ze mensen kan inspireren met haar passie voor duurzaam ondernemen en ecologische geschenken. De mooie verhalen die ze terugkrijgt van haar klanten en de positieve vibes van haar familie in het bedrijf – ondertussen werkt haar zus er ook! – vormen haar werkgeluk. Een klantenrelatie die tot vriendschap uitgroeit. Mondelinge reclame van tevreden klanten. De jarenlange steun en het advies van haar vader.
Sinds kort zet Inge ook in op social media om te verbinden. Ze plaatst er regelmatig posts over duurzame materialen en richt een spot op haar klanten met hun duurzame cadeautjes. Zo moedigt ze haar volgers aan om ook voor duurzaam en herbruikbare gifts te kiezen. Het is geen trend, het is een noodzaak!
Corona stelde hun positiviteit op de proef
Cowboys in de sector die snel geld willen verdienen en geen aandacht hebben voor kwaliteit en duurzaamheid, maken het soms moeilijk voor bedrijven met meer dan 30 jaar ervaring zoals Harogifts. Maar de echte test kwam met Corona. Door te pivoteren leefde Harogifts zijn eigen motto “waar een wil is, is een weg”. Ze gingen andere geschenken verkopen (desinfecterende handgels, mondmaskers). Ze zetten in op unieke brievenbusgeschenken en stelden originele cadeaupakketten samen. Zo resulteerde een meer dan uitdagende periode toch nog in mooie cijfers. Verbinden bleek eens te meer de rode draad.
Verbinden met andere ondernemers
Dat verbinden was Inge’s drijfveer om zich in te schrijven voor het Fempreneurs Bootcamp, georganiseerd door Vrouwennet VZW met de steun van VLAIO. Haar nieuwsgierigheid naar de kracht van andere vrouwelijke ondernemers triggerde haar, en de boeiende sprekers trokken haar over de streep om te registreren. Ze kreeg er geen spijt van.
Met alle tips die Inge meenam van het Fempreneurs Bootcamp verbeterde ze de webshop, kreeg ze ideeën voor blogs en posts op social media, kwamen er gesprekken op gang met een potentiële partner, ging ze experimenteren met AI en kreeg ze een hart onder de riem om authentiek te blijven. De babbels met andere vrouwelijke ondernemers versterkten Inge’s positive vibe. Elkaar advies geven, meedenken, luisteren naar andere visies … het helpt je groeien. Inge ging met een grote smile naar huis.
“Durf uit je comfortzone te komen, want zo kan je je boodschap, je passie met andere delen.”
De boeiende sprekers trokken haar over de streep om zich in te schrijven voor het Bootcamp dat Fempreneurs organiseerde met steun van VLAIO.
Corona was voor heel veel ondernemers geen cadeau. Toch wisten Inge en haar team deze uitdaging om te buigen tot een mooi succes. Vernieuwen, automatiseren, zichzelf heruitvinden … Dat deden ze bij Harogifts al jaren zonder beroep te doen op een coach of hulp van buitenaf. Toch was Inge heel benieuwd naar de verhalen van andere ondernemende vrouwen. De boeiende sprekers trokken haar over de streep om zich in te schrijven voor het Bootcamp dat Fempreneurs organiseerde met steun van VLAIO. Ze ging er op het einde van de avond buiten met een hele grote smile op haar gezicht.
Geef en waardeer!
Als kind zat Inge al tussen de presentjes. Ze hielp elke vakantie in de geschenkenwinkel van haar tante. Toen haar vader een bedrijf in kantoor- en relatiegeschenken overnam, twijfelde ze dan ook geen seconde om mee in zijn ondernemersverhaal te stappen. Haar opleiding reclamevormgeving en fotografie kwam er goed van pas. Zeker bij de overstap naar online verkoop via een webshop.
Harogifts automatiseerde. Daardoor werd er nog efficiënter gewerkt en het familiebedrijf groeide. Hun succes schrijft Inge mee toe aan haar medewerkers die ze graag kansen tot ontplooien biedt. Ze geniet ervan om hen, net als het bedrijf, te zien groeien. Geef en waardeer!
Dat motto trekt Inge – ondertussen als zaakvoerder van Harogifts – ook door naar de klanten. Ze inspireert hen dag in dag uit om voor duurzame relatiegeschenken te kiezen. Want naast budgetvriendelijke cadeaus is er een keuze mogelijk voor geschenken die veel impact hebben op de ontvanger maar niet op milieu en portemonnee.
“Duurzame relatiegeschenken die je merk positief onder de aandacht brengen én die goed zijn voor het milieu, zijn niet alleen onze passie, maar ook een noodzaak voor ons allemaal!”
Verbinden brengt werkgeluk
De geschenken die Harogifts verkoopt, verbinden. Inge zelf doet dat ook. Er samen met haar team, haar leveranciers en haar klanten voor gaan. Met hen meedenken. Dat is helemaal haar ding. Ze vindt het zalig als ze mensen kan inspireren met haar passie voor duurzaam ondernemen en ecologische geschenken. De mooie verhalen die ze terugkrijgt van haar klanten en de positieve vibes van haar familie in het bedrijf – ondertussen werkt haar zus er ook! – vormen haar werkgeluk. Een klantenrelatie die tot vriendschap uitgroeit. Mondelinge reclame van tevreden klanten. De jarenlange steun en het advies van haar vader.
Sinds kort zet Inge ook in op social media om te verbinden. Ze plaatst er regelmatig posts over duurzame materialen en richt een spot op haar klanten met hun duurzame cadeautjes. Zo moedigt ze haar volgers aan om ook voor duurzaam en herbruikbare gifts te kiezen. Het is geen trend, het is een noodzaak!
Corona stelde hun positiviteit op de proef
Cowboys in de sector die snel geld willen verdienen en geen aandacht hebben voor kwaliteit en duurzaamheid, maken het soms moeilijk voor bedrijven met meer dan 30 jaar ervaring zoals Harogifts. Maar de echte test kwam met Corona. Door te pivoteren leefde Harogifts zijn eigen motto “waar een wil is, is een weg”. Ze gingen andere geschenken verkopen (desinfecterende handgels, mondmaskers). Ze zetten in op unieke brievenbusgeschenken en stelden originele cadeaupakketten samen. Zo resulteerde een meer dan uitdagende periode toch nog in mooie cijfers. Verbinden bleek eens te meer de rode draad.
Verbinden met andere ondernemers
Dat verbinden was Inge’s drijfveer om zich in te schrijven voor het Fempreneurs Bootcamp, georganiseerd door Vrouwennet VZW met de steun van VLAIO. Haar nieuwsgierigheid naar de kracht van andere vrouwelijke ondernemers triggerde haar, en de boeiende sprekers trokken haar over de streep om te registreren. Ze kreeg er geen spijt van.
Met alle tips die Inge meenam van het Fempreneurs Bootcamp verbeterde ze de webshop, kreeg ze ideeën voor blogs en posts op social media, kwamen er gesprekken op gang met een potentiële partner, ging ze experimenteren met AI en kreeg ze een hart onder de riem om authentiek te blijven. De babbels met andere vrouwelijke ondernemers versterkten Inge’s positive vibe. Elkaar advies geven, meedenken, luisteren naar andere visies … het helpt je groeien. Inge ging met een grote smile naar huis.
“Durf uit je comfortzone te komen, want zo kan je je boodschap, je passie met andere delen.”
“Ik wil van duurzame producten en diensten de norm maken in plaats van het alternatief.”
Saar geeft bijna 20 jaar Nederlandse les aan anderstaligen. Haar huis toverde ze om tot een duurzaam nest en in haar dagelijks leven maakt ze bewuste keuzes die goed zijn voor mens en milieu. Haar geëngageerd noemen is een understatement. Ondernemen stond niet meteen op haar verlanglijstje, maar tijdens haar eerste zwangerschap ontdekte ze hoe moeilijk het was om duurzame babyspulletjes te vinden. Dat zette haar aan het denken. Haar aangeboren drang om het leven van anderen gemakkelijker te maken, gecombineerd met haar passie voor duurzaamheid, leidde tot het concept van GreenKit.
Van moederschap naar missie
Toch kostte het Saar nog 2,5 jaar tijd en de geboorte van haar tweede kindje om haar idee tot uitvoering te brengen. In 2019 was het zover: Saar lanceerde haar allereerste GreenKit. Een gratis ontdekkingsdoos vol stalen van duurzame producten en diensten die zwangere, Vlaamse vrouwen krijgen via hun vroedvrouw, doula of draagconsulent.
Ondernemers en mama’s blij maken
Met de GreenKit maakt Saar niet alleen aanstaande moeders blij, maar vooral duurzame ondernemers, door hun naamsbekendheid te vergroten bij toekomstige gezinnen. Dankzij de Greenkit bereiken hun producten en diensten jaarlijks 4000 vrouwen in Vlaanderen. En met haar website is de cirkel rond. Daar kruipt Saar in haar pen en zet ze haar partners in de schijnwerpers terwijl ze toekomstige ouders informeert over alles wat goed is voor hun baby en het milieu.
Ondernemers met luisterende oren
De kracht van Fempreneurs
Die luisterende oren vond Saar op de Fempreneurs-events. Tijdens het kick-off event van het Fempreneurs-mentoringprogramma ontmoette ze diverse onderneemsters uit verschillende sectoren, maar met dezelfde passie en drive. Deze ontmoetingen gaven haar nieuwe inzichten en versterkten haar verhaal.
“Ik vond het een fantastische kans om mijn onderneming onder de loep te leggen van een doorgewinterde onderneemster, omdat ik zelf niet ben begonnen vanuit het idee dat ik wilde ondernemen, maar ben beginnen ondernemen om mijn passie voor duurzame keuzes te delen.”
Haar Fempreneurs-mentor hielp Saar analytisch en zakelijk naar haar onderneming te kijken en gaf haar extra durf. Ze vond ook veel steun in haar mede-mentee, wiens struggles ze herkende.
Durf!
“Durf!” zou Saar zeggen tegen haar 20-jarige zelf. Aan durf heeft het haar de afgelopen jaren zeker niet ontbroken. En ook aan ambitie niet. Saar droomt nog hardop van een eigen podcast om ouders in spe en jonge gezinnen te inspireren met de producten en diensten van haar partners ondernemers. Of het op de kaart zetten van Greenkit als dé tool bij uitstek waarmee duurzame ondernemers aanstaande ouders willen bereiken. Durf Saar!
Conclusie
Saar Vangeel’s ondernemersverhaal is een inspirerend voorbeeld van hoe passie en doorzettingsvermogen kunnen leiden tot succes. Dankzij de steun van VLAIO, Fempreneurs en andere ondersteuningsprogramma’s heeft ze haar visie gerealiseerd en GreenKit uitgebouwd tot een succesvol bedrijf dat niet alleen aanstaande moeders helpt, maar ook bijdraagt aan een duurzamere wereld. Haar verhaal is een manifesto waarin de kracht van samenwerking, innovatie en durf in het ondernemerschap een hoofdrol spelen. Met haar vastberadenheid en visie zal Saar ongetwijfeld blijven groeien en een positieve impact maken op de wereld om haar heen.
Foto Saar: Frederik Picard
“Ik wil van duurzame producten en diensten de norm maken in plaats van het alternatief.”
Saar geeft bijna 20 jaar Nederlandse les aan anderstaligen. Haar huis toverde ze om tot een duurzaam nest en in haar dagelijks leven maakt ze bewuste keuzes die goed zijn voor mens en milieu. Haar geëngageerd noemen is een understatement. Ondernemen stond niet meteen op haar verlanglijstje, maar tijdens haar eerste zwangerschap ontdekte ze hoe moeilijk het was om duurzame babyspulletjes te vinden. Dat zette haar aan het denken. Haar aangeboren drang om het leven van anderen gemakkelijker te maken, gecombineerd met haar passie voor duurzaamheid, leidde tot het concept van GreenKit.
Van moederschap naar missie
Toch kostte het Saar nog 2,5 jaar tijd en de geboorte van haar tweede kindje om haar idee tot uitvoering te brengen. In 2019 was het zover: Saar lanceerde haar allereerste GreenKit. Een gratis ontdekkingsdoos vol stalen van duurzame producten en diensten die zwangere, Vlaamse vrouwen krijgen via hun vroedvrouw, doula of draagconsulent.
Ondernemers en mama’s blij maken
Met de GreenKit maakt Saar niet alleen aanstaande moeders blij, maar vooral duurzame ondernemers, door hun naamsbekendheid te vergroten bij toekomstige gezinnen. Dankzij de Greenkit bereiken hun producten en diensten jaarlijks 4000 vrouwen in Vlaanderen. En met haar website is de cirkel rond. Daar kruipt Saar in haar pen en zet ze haar partners in de schijnwerpers terwijl ze toekomstige ouders informeert over alles wat goed is voor hun baby en het milieu.
Ondernemers met luisterende oren
De kracht van Fempreneurs
Die luisterende oren vond Saar op de Fempreneurs-events. Tijdens het kick-off event van het Fempreneurs-mentoringprogramma ontmoette ze diverse onderneemsters uit verschillende sectoren, maar met dezelfde passie en drive. Deze ontmoetingen gaven haar nieuwe inzichten en versterkten haar verhaal.
“Ik vond het een fantastische kans om mijn onderneming onder de loep te leggen van een doorgewinterde onderneemster, omdat ik zelf niet ben begonnen vanuit het idee dat ik wilde ondernemen, maar ben beginnen ondernemen om mijn passie voor duurzame keuzes te delen.”
Haar Fempreneurs-mentor hielp Saar analytisch en zakelijk naar haar onderneming te kijken en gaf haar extra durf. Ze vond ook veel steun in haar mede-mentee, wiens struggles ze herkende.
Durf!
Die luisterende oren vond Saar op de Fempreneurs-events. Tijdens het kick-off event van het Fempreneurs-mentoringprogramma ontmoette ze diverse onderneemsters uit verschillende sectoren, maar met dezelfde passie en drive. Deze ontmoetingen gaven haar nieuwe inzichten en versterkten haar verhaal.
“Ik vond het een fantastische kans om mijn onderneming onder de loep te leggen van een doorgewinterde onderneemster, omdat ik zelf niet ben begonnen vanuit het idee dat ik wilde ondernemen, maar ben beginnen ondernemen om mijn passie voor duurzame keuzes te delen.”
Haar Fempreneurs-mentor hielp Saar analytisch en zakelijk naar haar onderneming te kijken en gaf haar extra durf. Ze vond ook veel steun in haar mede-mentee, wiens struggles ze herkende.
Conclusie
Saar Vangeel’s ondernemersverhaal is een inspirerend voorbeeld van hoe passie en doorzettingsvermogen kunnen leiden tot succes. Dankzij de steun van VLAIO, Fempreneurs en andere ondersteuningsprogramma’s heeft ze haar visie gerealiseerd en GreenKit uitgebouwd tot een succesvol bedrijf dat niet alleen aanstaande moeders helpt, maar ook bijdraagt aan een duurzamere wereld. Haar verhaal is een manifesto waarin de kracht van samenwerking, innovatie en durf in het ondernemerschap een hoofdrol spelen. Met haar vastberadenheid en visie zal Saar ongetwijfeld blijven groeien en een positieve impact maken op de wereld om haar heen.
Foto Saar: Frederik Picard